Dbałość o zdrowie psychiczne uczniów jest równie ważne, jak ich sukcesy w nauce. Często to właśnie wewnętrzne rozterki i lęki uniemożliwiają dzieciom rozwijanie swoich talentów i wykorzystanie w pełni własnych zdolności. Program „Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej” powstał właśnie po to, aby dać dzieciom wsparcie i narzędzia do radzenia sobie z emocjami i trudnościami. Celem programu jest rozwijanie w dzieciach podstawowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz przygotowanie do radzenia sobie z trudnościami. Korzystając z założeń psychologii pozytywnej, sformułowanych przez amerykańskiego psychologa Martina E.P. Seligmana, przyjęto, że optymizmu można się nauczyć, a postawa optymizmu może prowadzić do szczęśliwego i satysfakcjonującego życia.
W dniach 26 i 31 października 2023 r. w Gminie Piątnica po raz pierwszy odbyło się szkolenie skierowane do nauczycieli, które przygotowywało ich do wdrożenia w swoich placówkach programu – „Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej”. W trakcie szkolenia 12 pedagogów z naszych szkół podstawowych zrealizowali program składający się z 10 części tematycznych. Koncentrują się one na kształtowaniu pozytywnych postaw i zachowań, poprzez rozwijanie odporności psychicznej oraz optymistycznego podejścia do życia:
- APTECZKA SKARBÓW – jak leczyć rany duszy?
- OPTYMIZM – myśl pozytywnie, wtedy jest łatwiej!
- PRZYJAŹŃ – okazuj miłość i przyjaźń!
- KREATYWNOŚĆ – ucz się całe życie, odkrywaj i wzmacniaj swoje talenty!
- WYTRWAŁOŚĆ – nie poddawaj się, sukces w życiu to bieg na długi dystans!
- ZDROWIE FIZYCZNE – dbaj o zdrowie i ćwicz codziennie – to poprawia samopoczucie!
- SZCZEROŚĆ – nie komplikuj niepotrzebnie swojego życia!
- ŻYCZLIWOŚĆ – próbuj zrozumieć i wspierać innych!
- WDZIĘCZNOŚĆ – okazuj wdzięczność za wszystko, co cię spotyka!
- MARZENIA – ustanawiaj cele dla siebie i podążaj za marzeniami!
Program „Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej” realizowany był w ramach prowadzonych działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych, które należą do zadań własnych gmin. Zdobyte przez nauczycieli umiejętności będą wykorzystywane do pracy z uczniami nie tylko w bieżącym roku szkolnym, jak również w latach kolejnych.